Vi får nytt medlemssystem fra 2023
Postens Pensjonistforbund bytter nå ut medlemssystemet som vi har hatt siden 2015. Det blir nå vesentlig forenkling og forbedring for avdelingene ved innkreving av medlemskontingent.
Forslag og arbeidsgruppe
På bakgrunn av et forslag fra Sunnmøre avdeling har en arbeidsgruppe innhentet og vurdert forslag til nye løsninger fra tre ulike leverandører. Arbeidsutvalget og Landsstyret har sluttet seg til Arbeidsgruppens anbefaling om å velge nytt system fra firma Zubarus AS.
Ny løsning
Den nye løsningen innebærer bl.a.:
• Alle personopplysninger i det nåværende Medlemssystemet vil automatisk bli overført til det nye systemet. Fremtidig vedlikehold av personopplysningene vil som i dag skje i avdelingene.
• Medlemmene vil kunne velge den betalingsmåte som passer best for dem – f.eks. betaling med kort, AvtaleGiro/E-faktura, Vipps, faktura via e-post eller faktura i postkassen.
• Printing og utsending av innbetalingsblanketter vil bli ordnet sentralt fra den nye leverandøren.
• Medlemskontingenten blir krevd inn sentralt og avdelingene vil etter avtalte frister få overført avdelingens andel av kontingenten.
• Oppfølging og eventuell purring på ikke-betalt kontingent kan skje automatisk fra det nye Medlemssystemet.
• For avdelingenes økonomiansvarlige vil det nye systemet medføre vesentlig mindre arbeid med innkreving og regnskapsføring av medlemskontingenten.
Gjennomføring
I samarbeid med nåværende og ny leverandør arbeides det nå med å få på plass overføring av persondata, rutiner og brukerveiledninger for avdelingene. Det nye systemet er planlagt tatt i bruk fra 1.1.2023.
Viktig!
For avdelingene er det viktig at det nåværende Medlemssystemet er helt ajour før overføringen finner sted. For å kunne utnytte det nye opplegget best mulig, er det bl.a. viktig at flest mulig av medlemmene er registrert med e-postadresse og mobiltelefon. Vi ser gjerne at avdelingene gjennomfører en ekstra oppfølging på dette området.