Posten Brings svar til Postutvalgets rapport

Posten har alltid endret seg i takt med samfunnet sier Posten Bring i sitt høringssvar til Postutvalgets rapport.
Posten konkluderer med at det på grunn av et synkende antall brev på papir, er nødvendig å se på hvordan posttjenesten skal se ut i fremtiden.
Posten er enig med utvalget i at det er et behov for omstilling når det blir færre brev som en konsekvens av økt digitalisering. Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring sier i en pressemelding at "omstillingen som vi står overfor gir oss mulighet til å svare på behovene og samtidig legge tjenester med ny samfunnsverdi inn i vårt unike nasjonale brevnett."
Posten Bring skriver at de ser for seg en omstilling der post leveres en gang i uka i postkassene, med mulighet for å velge å få brev til et hentepunkt for de som heller ønsker det.
Posten Bring har testet en dørtersketjeneste, der postbudet har levert post og informasjonsskriv fra kommunen på døra en gang pr uke til personer over 75 år. Denne tjenesten har bidratt til å avlaste kommunene i møte med en aldrende befolkning.
Et postbudnett basert på ukentlig levering av brev i postkassen kombinert med en dørterskeltjeneste til eldre, vil etter Posten Brings vurdering ha et omfang som også representerer en reell nasjonal beredskapskapasitet - sier Posten Bring i sitt høringssvar.
Så gjenstår det å se den endelige politiske behandlingen.
Kilde: RHA - Røyken og Hurum Avis