Noen medlemmer opplyser at de ikke får e-post fra medlemssystemet
Brukerstøtte har fått flere henvendelser fra avdelinger om at enkelte medlemmer ikke får e-post som sendes ut via medlemsystemet Zubarus. Dette er selvfølgelig uheldig - særlig når flere av e-postene gjelder invitasjon til møter, turer og andre aktiviteter.
Flere forhold tyder på at det særlig er medlemmer med Telenor sitt e-postsystem (@online.no) som nå rammes.
Feilen ligger trolig ikke i medlemsystemet. Vårt medlemsystem har en funksjonalitet som gjør at massesendinger sendes ut puljevis - nettopp for å unngå at de oppfattes som spam.
Digital søppelpost - ofte kalt spam -
er en stadig økende utfordring for de ulike e-postprogrammene. Som mottiltak forbedrer leverandørene sine sikkerhetsrutiner/-programmer i håp om å få stoppet slik søppelpost - bl.a. har Telenor (@online.no) og Google (@gmail.com) etablert ordninger slik at søppelposten ikke lenger havner i Innboksen, men filtreres til egne mapper for søppelpost.
Telenor
opplyser at de nylig har forbedret sin spamkontroll. Vi legger ved Telenor sin egen beskrivelse på hvordan brukerne selv kan bedre forholdene - bl. ved å registrere enkelte personer/foreninger som såkalte pålitelige avsendere. En slik pålitelige avsender kan være avdelingens e-postadresse - eksempelvis hordaland@postpensjonistene.no .
Ulempen for våre medlemmer
er at når avdelingene sender ut massesendinger til alle medlemmene i en avdeling, kan sikkerhetssystemene oppfatte det som en mulig spam-sending. Hvis vi som brukere ikke
sjekker mappene med søppelpost - samtidig med at vi ser på e-postene i Innboksen - vil vi kunne gå glipp av viktig/ønsket informasjon.
Vi ber om at avdelingene orienterer om slike saker på medlemsmøter eller i samtaler med medlemmene. Bruk gjerne Telenor sin beskrivelse som manus eller send det til enkeltmedlemmer ved behov.
Inntil videre vil en god regel være å sjekke om det i mapper for Søppelpost også finnes e-post som vi gjerne vil ha.
Kilde: Kopiert melding fra Brukerstøtte