På medlemsmøtet 7. oktober hadde vi besøk av Vibeke Liane, som er teknologiambassadør i Pensjonistforbundet.
Det er et overordnet ønske at vi skal bo lengre hjemme, og at økt bruk av helse- og velferdsteknologi skal legge til rette for det. I utgangspunktet kan vi bli noe skeptiske, for det vi trenger er:
Trygghet - tilhørighet - sosialt nettverk - aktiviteter.
Vi fikk gode eksempler på at det nettopp er velferdsteknologien som kan bidra til at vi opplever trygghet, selvstendighet og frihet både i og utenfor heimen. Behovet for «varme hender» kan dekkes ved vi får mer forutsigbare tjenester, og ikke minst færre ansatte å forholde oss til, samt at de som skal utføre tjenesten har riktig kompetanse.
For eksempel: I stedet for fire daglige besøk av forskjellige hjemmesykepleiere, kan en elektronisk multidosedispenser gi varsle og porsjonere ut rett medisin til rett tid.
70 postpensjonister fikk tips om trygghetsalarm, trygghetsklokke, digitalt tilsyn/fallsensorer, elektronisk dørlås, digital konsultasjon med fastlegen, digital hjemmeoppfølging i Oslo, hverdagsrehabilitering, stol og trappehjelpemidler for å nevne noen løsninger. Kunstig intelligens er ikke en trussel i denne sammenhengen heller. Den gir bl.a. raskere svar på helseprøver. Og ventetid på helsesvar er noe vi gruer oss over.
Til sist fikk vi tips om ikke å vente med risikorydding i eget hjem:
Støttestang eller stol i gangen. Kjøkken: organiser skap og hyller slik at du ikke trenger å bruke de øverste hyllene/unngå å klatre i gardintrapp el. Ha en arbeidsplass hvor du f.eks kan variere mellom å sitte og stå. Bad, ha gripehåndtak, dusjstol/klappsete, antiskli-spray.
Godt med lys i alle rom.
Lurer du på noe: Kontakt fastlegen, ergoterapeuten, seniorkonsulenten eller den som har ansvaret for velferdsteknologi der du bor.
Oslo kommunes sentralbord: 21 80 21 80.
Digital hjemmeoppfølging (DHO).
Ida fra bydel Frogner og Olga fra Oslo kommune, helseetaten ga oss en presentasjon av et nytt satsingsområde: Digital hjemmeoppfølging (DHO).
Løsningen skal rulles ut i hele landet. Foreløpig flere kommuner i Viken med, og i Oslo er 7 bydeler oppe og går med 320 fornøyde brukere:
St. Hanshaugen, Sagene, Grünerløkka, Gamle Oslo, Frogner, Ullern og Vestre Aker.
Digital hjemmeoppfølging er en helsetjeneste som kan passe for de som har en eller flere kroniske sykdommer, ernæringsproblematikk eller psykiske lidelser.
Det gis oppfølging og medisinskfaglig veiledning fra sykepleier på oppfølgingssenteret i bydelen. Brukeren får tildelt måleutstyr etter behov, og et nettbrett som er enkelt å bruke. Du utfører målinger selv, i ditt eget hjem, og svarer på spørsmål om formen din. En sykepleier på oppfølgingssenteret i bydelen mottar målingene og svarene, og gir deg støtte og veiledning dersom tilstanden din blir dårligere.
Sykepleier fra oppfølgingssenteret kan sammen med deg og din fastlege utarbeide en plan for din oppfølging. I planen finner du informasjon om hva du kan gjøre hvis tilstanden din forverres. Tiltakene i planen kan du selv igangsette i samråd med sykepleier fra oppfølgingssenter i din bydel.
En stor takk til engasjerte foredragsholdere.